5 cech dobrej hotelowej restauracji
Dobra hotelowa restauracja bywa czymś, co przyciąga większą grupę klientów niż oferta noclegowa hotelu. Jeśli cieszy się popularnością, zajrzą do niej nie tylko goście korzystający z noclegu, ale także osoby z zewnątrz. Na sukces składa się kilka cech, decydujących o tym, że lokal nie świeci pustkami, co jeszcze jakiś czas temu było częstym widokiem.
Wokół hotelowych restauracji krąży stereotyp elitarności. Kiedyś mieli do nich dostęp raczej zameldowani w obiekcie goście. Obecnie z tym mitem skutecznie walczy wiele doskonałych lokali, a klient z zewnątrz jest wręcz oczekiwany, zarówno jako potencjalne źródło dochodu, jak i wizytówka jakości. Duża liczba gości w hotelowej restauracji jest sama w sobie formą promocji, bo sygnalizuje, że w tym lokalu można dobrze zjeść.
1. Smaczne jedzenie
Bez dobrego jedzenia żadna restauracja nie osiągnie spektakularnego sukcesu. To absolutna podstawa, którą może nam zagwarantować jedynie dobry szef kuchni. Ważne, by zatrudniać fachowców, którzy zadbają zarówno o smak poszczególnych dań, jak i atrakcyjne podanie, a do swoich kompozycji dobiorą produkty najwyższej jakości. Zadowolony konsument przekaże pozytywną opinię dalej. Sława serwowanych potraw, roznoszona pocztą pantoflową, to najlepsze, co może się zdarzyć hotelowej restauracji.
2. Dobrze skomponowane menu
Przy układaniu karty dań warto zastosować zasadę złotego środka. Dwie skrajności: monotonia i zbyt rozbudowana lista potraw będą działały na naszą niekorzyść. Tym, o co warto zadbać, jest przede wszystkim uniwersalność. W hotelowej restauracji powinni się odnaleźć zarówno amatorzy schabowego z kapustą, jak też zwolennicy kuchni europejskiej, w której znajdziemy na przykład wybór makaronów przyrządzanych po włosku. Ważną rolę ogrywają regionalne akcenty, dlatego umieszczenie w karcie chociaż jednego dania z regionalnym produktem jest dobrym posunięciem. Goście często pytają o lokalne specjały.
Standardem jest też uwzględnienie w menu potraw przeznaczonych dla dzieci. Dobrze widziane są także propozycje dań dla osób ze specjalnymi potrzebami dietetycznymi. Pozycje w menu powstałe z myślą o wegetarianach czy osobach z nietolerancją glutenu wpłyną pozytywnie na wizerunek restauracji. Takich dań nie musi być dużo, najważniejsze, że nasi klienci nie wyjdą z lokalu głodni. Kartę dań powinna uzupełniać bogata oferta zimnych i ciepłych napojów. Listę trunków można urozmaicić pozycją z lokalnym winem, cydrem albo piwem rzemieślniczym.
3. Pomocna obsługa
Sposób obsługi ma ogromny wypływ na to, jak postrzegany jest lokal gastronomiczny. Jedzenie może być pyszne, ale pretensjonalne czy wręcz niegrzeczne zachowanie kelnera potrafi zwarzyć humor. Dlatego umiejętny dobór pracowników to jednocześnie dobra inwestycja. Osoby kompetentne, które cechuje wysoka kultura osobista i życzliwość, będą chodzącą reklamą hotelowej restauracji podczas przyjęć okolicznościowych lub imprez rodzinnych. Powinny też odznaczać się nienagannym wyglądem, cierpliwością i uczynnością. W razie dylematów udzielą rady i informacji na temat poszczególnych dań.
Nie każdy musi wiedzieć, jakie wino pasuje do duszonej wołowiny, a jakie do ciasta. Zadaniem kelnera jest taktowne poinstruowanie gościa. Są też osoby, którym trudno zdecydować się na konkretne danie. W takim przypadku trzeba wsłuchać się w ich potrzeby i zaproponować coś, z czego będą zadowoleni. Klienci świetnie zdają sobie sprawę, kiedy obsługa roztacza nad nimi opiekę, a kiedy traktuje ich obcesowo. W tej pracy najważniejsze jest pozytywne nastawienie. Jeśli goście widzą uśmiech i życzliwe zachowanie, zwykle odpowiadają tym samym – zaznacza pracownik restauracji Hotelu Sleep we Wrocławiu.
4. Przytulny wystrój
Restauracje hotelowe powinny charakteryzować się elegancją i przyjaznym klimatem, tak aby klienci mogli się czuć w nich miło i swobodnie. Ten efekt można osiągnąć, wybierając motyw przewodni wystroju wnętrza. Mamy lokale nowoczesne albo nawiązujące do epoki PRL, stylizowane na sale zamkowe, mariny czy wiejskie chaty. Jednak niezależnie od stylu, sala jadalna powinna zostać urządzona w sposób przemyślany. Klienci muszą mieć możliwość wygodnego przemieszczania się wśród stolików i poczucie komfortu, gdy już zajmą miejsca.
Warto przemyśleć też kwestię kolorystyki, w jakiej będzie utrzymany wystrój restauracji. Najlepiej unikać koloru niebieskiego, który wycisza i sprawia, że spada uczucie łaknienia. To na pewno nie wpłynie na pobudzenie apetytu naszych gości. Chcąc osiągnąć przeciwny skutek, zastosujmy przy aranżacji wnętrza kolory takie jak żółty czy pomarańczowy. Istotnym elementem wystroju restauracji jest także odpowiednie oświetlenie sali. Nie może być ani zbyt skąpe, ani zbyt ostre. Trzeba też z wyczuciem dobrać pozostałe elementy wyposażenia: wygodne krzesła i stoły, ozdobne klosze lamp i kinkiety, zasłony, obrusy i zastawę stołową. Każdy z tych szczegółów pomoże w budowaniu pozytywnej atmosfery.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana