Co można wyczytać z etykiety towaru?
Etykieta na każdym rodzaju towaru jest elementem niezwykle istotnym. Świadczy o tym, chociażby fakt, iż niezbędne elementy, które powinny się na niej znaleźć, są ściśle regulowane przez przepisy. Etykieta pełni przede wszystkim funkcję informacyjną, ale również marketingową. Jednak ta pierwsza z nich jest najbardziej istotna. Sprawdźmy, co można wyczytać z etykiety towaru.
Niezbędne informacje ogólne na etykietach
Jak wspomnieliśmy już we wstępie, podstawową funkcją każdej etykiety jest funkcja informacyjna. Celem samego etykietowania jest zapewnienie korzystającym z danego produktu konsumentom bezpieczeństwa. Tyczy się to każdego rodzaju produktu. Podstawową informacją na etykiecie musi być nazwa produktu oraz oznaczenie jego producenta – łącznie z nazwą firmy i adresem (jeśli sytuacja tego wymaga, również dotyczy to firmy importującej produkt). W polskim prawie istnieje zasada, że wszystkie etykiety na dopuszczonych do obrotu produktach muszą być napisane w języku polskim. Etykiety powinny też w zależności od rodzaju produktu zawierać niezbędne oznaczenia, dotyczące zgodności, bezpieczeństwa czy dopuszczenia do obrotu – co regulowane jest już odmiennymi przepisami dotyczącymi sprzedaży konkretnych produktów. Wszelkie informacje na etykiecie muszą być jasne, czytelne i zrozumiałe dla każdego konsumenta.
Etykieta na produkcie żywnościowym
Szczególnym rodzajem produktów, które mają o wiele bardziej wymagające wymogi w kwestii informacji podanych na etykiecie, są produkty żywnościowe. Poza nazwą produktu i producentem, na etykiecie musi być podany skład, lista alergenów, data przydatności do spożycia, waga, informacja dotycząca przechowywania, zawartość poszczególnych składników odżywczych (cukier, tłuszcze, białko itp.) oraz informacje dodatkowe, dotyczące substancji uczulających, niebezpiecznych dla zdrowia czy zawartości alkoholu. Na etykietach żywnościowych znajdziemy też często wartości dodane, jak chociażby propozycja podania – nie są to jednak informacje obowiązkowe, a raczej dodatkowe i marketingowe. Etykiety na każdym produkcie powinny być trwałe, ich rodzaj należy dopasować do danego produktu. Jeśli na opakowaniu nie jest nadrukowana etykieta, można wykorzystać etykiety samoprzylepne – papierowe lub z foli, które można przygotować w ciekawym, przyciągającym wzrok designie.
Czy etykieta to tylko informacje?
Powyżej opisaliśmy informacje, jakie można wyczytać z różnego rodzaju etykiet. Jednak same suche informacje to nie wszystko. Dzięki nowoczesnym technologiom etykiety pełnią dzisiaj również funkcję reklamową i marketingową, dlatego warto, aby były przygotowane w kolorowy, interesujący sposób. Z każdym rokiem wzrasta świadomość konsumentów, którzy jeszcze będąc w sklepie, dokładnie czytają etykiety. To doskonały moment, aby przekonać do siebie klienta. Profesjonalnym etykietowaniem produktów i towarów zajmują się dobre firmy, mające w swojej ofercie również usługi co-packingu, takie jak, chociażby DC Packaging. Korzystając z maszyn drukujących etykiety, możemy wyróżnić się naszym produktem na rynku. Etykiety mogą być drukowane w małych i większych seriach. Powinny być przygotowane na wysokiej jakości papierze czy folii, aby zachęcać do kupna.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana