Materiał Partnera

Dieta w ciąży – jak dbać o siebie i rozwijające się maleństwo?

Dieta w ciąży – jak dbać o siebie i rozwijające się maleństwo?

Ciąża to szczególny czas. Organizm kobiety pracuje wówczas na najwyższych obrotach, odżywiając nie tylko siebie, ale też rozwijający się płód. Już dawno obalono jednak mit, jakoby przyszła mama powinna jeść za dwoje. Kluczem do zdrowia dziecka jest zbilansowana dieta, która dostarczy odpowiednich składników odżywczych. Podpowiadamy, co jeść w ciąży.

Dieta w ciąży – najważniejsze zasady

Jak wspomnieliśmy – najważniejsza zasada to dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów. W diecie kobiety w ciąży (a właściwie już na etapie jej planowania) powinien się znaleźć kwas foliowy.

Warto także wiedzieć, co to właściwie znaczy: „zbilansowana dieta”. Oznacza to po prostu posiłek, skomponowany z poszczególnych produktów we właściwych proporcjach. Wszelkie zalecenia odnośnie do zdrowego żywienia zawarto w Piramidzie Zdrowego Żywienia.

Wzorcowy posiłek składa się z:

  • białka

  • tłuszczu

  • węglowodanów

  • witamin

  • składników mineralnych

  • błonnika.

Ponadto kobieta w czasie ciąży powinna unikać takich rzeczy, jak: produkty wysokoprzetworzone oraz fast foody. Podstawą są wartościowe składniki odżywcze: warzywa i owoce (w mniejszych ilościach ze względu na naturalną zawartość cukru), pełnowartościowe białko roślinne i zwierzęce, źródła kwasu foliowego (nasiona roślin strączkowych), pełnoziarniste pieczywo i mąka, zdrowe tłuszcze roślinne.

Kolejna ważna kwestia to odpowiednie nawodnienie; najlepsza będzie woda. Bezpieczna jest również herbata. Trzeba uważać na herbaty ziołowe, ponieważ nie wszystkie zioła są przeznaczone dla ciężarnych. Niemniej można pić herbatę imbirową, która łagodzi poranne mdłości. Z kolei napar z pokrzywy zapobiega rozwojowi anemii. Dostarcza też magnezu i wapnia.

Kawa i ciasteczko – czy można sobie na tę przyjemność pozwolić w ciąży?

Wiele kobiet automatycznie odstawia kawę, gdy dowiaduje się o ciąży. Tymczasem nie ma żadnych przeciwskazań do wypicia filiżanki kawy. Oczywiście należy zachować rozsądek, ponieważ kawa zawiera kofeinę. Można też zastąpić ją zupełnie bezpieczną alternatywą, jaką jest kawa zbożowa.

Jeśli zaś chodzi o słodkości, to najlepiej unikać gotowych batonów czy ciastek. Lepszym pomysłem będzie domowe ciasto z owocami.

Prawidłowa dieta kobiety w ciąży jest ważna w każdym trymestrze ciąży – zarówno w pierwszych tygodniach ciąży, jak i przed porodem. Rozwój płodu uzależniony jest między innymi od dostarczanych przez mamę składników odżywczych. Nie miej jednak wyrzutów sumienia, gdy od czasu do czasu skusisz się na coś „zakazanego” (oczywiście, jeśli na co dzień zdrowo się odżywiasz). Równie ważne jest przecież twoje samopoczucie.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję