Materiał Partnera

Historia fenomenu restauracji typu fast food

Historia fenomenu restauracji typu fast food

W Polsce niemalże 60% konsumentów regularnie stołuje się w fast-foodach [1]. Zdecydowana większość z nich, to klienci powyżej 18 roku życia [1], ceniący sobie przede wszystkim smak, atrakcyjne ceny i możliwość spożywania posiłków “w biegu”. Ta popularna gałąź gastronomii narodziła się ponad 100 lat temu, a jej początki wydawały się być zaskakująco niepozorne. Po wielu latach i zmiennych trendach okazało się, że wszyscy kochamy frytki, aromatyczne burgery i chrupiące tortille, a niegdyś raczkująca branża fast-foodu, dziś jest solidnym i stabilnym filarem światowej gastronomii.

Od XX wieku…

Historię powstania należałoby rozpocząć od 1916 roku, kiedy to, w zawrotnym tempie, rozpoczął się proces globalizacji. Szeroko dostępny kontakt z obcymi produktami oraz otwartość na kraje wysoko uprzemysłowione otworzyła drzwi dla nowych przedsiębiorstw. Z tej okazji skorzystali J. Walter Anderson i Billi Ingram, którzy postanowili stworzyć White Castel [2]. Słynny już “Biały Zamek” był pierwszym, pionierskim punktem sprzedaży szybkich posiłków. Bardzo okrojone menu - bazujące na burgerach, coli i frytkach - wyróżniało się atrakcyjną ceną (wtedy 5 centów za cały zestaw) [2] i kulinarną prostotą, którą tak szybko pokochali Amerykanie. White Castel nie musiał długo czekać na pierwszy sukces. Do dziś uważa się, że to właśnie ów pomysł upowszechnił amerykańską kuchnię, inspirując kucharzy i przyszłych przedsiębiorców. 

Kolejny przełom przyszedł w latach pięćdziesiątych, kiedy to powstało wiele, kultowych dziś, restauracji typu fast food. Na ich czele stał między innym Burger King, który - jak sama nazwa wskazuje - specjalizować się miał głównie w tworzeniu oryginalnych i przepysznych burgerów. W powstałej na Florydzie restauracji, wśród wielu propozycji, pojawił się Whopper - do dziś uznawany za symboli popkultury. Powstała w 1957 roku kanapka, składała się z: majonezu, sałaty, pomidora, cebuli, kotleta, ogórka i ketchupu. Co ciekawe – jej skład nie zmienił się, pomimo upływu kolejnych dekad. Popularność Whoppera urosła na sile, przyczyniając się do powstawania nowych, udoskonalonych formuł, np. bazujących na serze, bekonie lub dodatkowych porcjach warzyw.

Mówiąc o historii fast-foodów nie możemy zapominać o fenomenie samych hamburgerów, które stały się wręcz ikonicznym produktem popularnych restauracji.  Koncepcja kotleta w bułce narodziła się w USA i była odpowiedzią na popularne ówcześnie hot dogi. Nazwa smakowitego posiłku nie nawiązuje (wbrew pozorom) do popularnego, europejskiego miasta. Inspiracją był befsztyk po hambursku, który składał się z siekanej wołowiny. Przepis ten przywieźli do Ameryki imigranci z Niemiec, którzy nijako przyczynili się do powstania jednego z najbardziej rozpoznawalnych produktów na całym świecie. 

Oficjalnym pomysłodawcą i twórcą jest Flechter Davis [4]. Jak głosi legenda - on jako pierwszy wpadł na pomysł, aby położyć kotlet na bułce, łącząc go ze sporą ilością musztardy i majonezu. Pomimo upływu lat, zmiany trendów i powstawania tysięcy alternatyw - kilka lat temu hamburger obchodził swoje 100 urodziny i nic nie wskazuje na to, aby miał zejść z piedestału najpopularniejszych i najchętniej spożywanych posiłków na całym świecie.

 

…po współczesność.

Gesellschaft für Konsumforschung – międzynarodowy koncern zajmujący się badaniem opinii - stworzył raport, wskazujący, że w Polsce rynek gastronomiczny jest wart ponad 33 mld złotych. Co ciekawe - wartość ta znacząco rośnie, a największy skok odnotujemy po 2015 roku.  

Polacy odwiedzają najchętniej restauracje i popularne fast-foody, jedząc na mieście zdecydowanie częściej, niż jeszcze kilka lat temu. Rosnące statystyki to wynik większej otwartości na nowe smaki i odmienne kultury, a także coraz większa chęć spędzania czasu poza domem. Jak wskazują raporty i analizy - Polacy szukają innowacyjnych rozwiązań i otwierają się na nowe koncepcje w gastronomii. Badania wskakują również, że do restauracji i fast foodów coraz częściej chodzą młodzi smakosze, którzy odwiedzają je po kilka- kilkanaście razy w roku. 

W Polsce, podobnie jak na całym świecie, odnotowano coraz większą chęć stołowania się w restauracji Burger King. Rosnące wykresy to zwieńczenie kilku lat działalności sieci - restauracja zadebiutowała na polskim poletku w maju 2007 roku. 


Bibliografia

[1] Narodowy Test Zdrowia Polaków, 2020

[2] "White Castle Offers 27 Cent Burgers". QSR magazine. May 23, 2008. Retrieved December 27, 2017.

[3] Smith, A.F. (2012). Fast Food and Junk Food: An Encyclopedia of What We Love to Eat. Fast Food and Junk Food: An Encyclopedia of what We Love to Eat. ABC-CLIO. p. 66. ISBN 978-0-313-39393-8. Retrieved November 7, 2017.

[4] John E. Harmon "The Better Burger Battle", in Atlas of Popular Culture in the Northeastern United States.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję